Wednesday, July 1, 2009

SRK Jalan Gurney 2

Mode: merepek sesukasukihatikuini ketika malas nak fikir esaimen aiseymen..

Buat bersungguh-sungguh
Cogan kata yang sakti
Maju kehadapan, harumlah namanya
Sekolah Jalan Gurney Dua

Memberi semua ilmu
Memupuk rasa muhibah
Berjayalah kita, tegakkan namanya
Sekolah Jalan Gurney Dua

Gua pon taktau la ape jadahnye gua boleh teringat lagu sekolah gua time gua darjah 1 dgn 2 dlu kira2 tahun 96,97 dlu. Time tu gua sekolah kat Kolumpo beb. Bandar beb, urban wa cakap lu. Time gua tengah lepak2 tepi tingkap sambil menghirup udara perkampungan Plymouth yg segar in disulami dgn bunyi2an burung2 dimusim panas ini. Bleh lak gua ternyanyi lagu skolah gua atas tu. Dan secara semberononya, gua pon teringat kat satu cerita yg sgt tersemat kat memori gua berkapasiti infiniti ini. Meh gua story kat lu orang...

Time gua darjah satu dulu kira2 13tahun lepas, gua nak g ke pasar malam dekat dengan rumah gua dengan abah gua. Kalo tak silap gua pasar malam tu hari Jumaat kot. Kalo silap nasib korang ar kene kelentong dgn gua. Eh abah gua nak bawak gua jalan g pasar malam ni beb. Sure ar gua dressing baek punyer. Dengan penuh keazaman nak g pasar malam, gua pon pilih la pakaian terbaek yang gua ade. Seluar trek PJK kaler biru gelap yg ade satu line putih kat tepi die tu dan baju sukan PJK kaler hijau dengan ada nama and logo sekolah gua. Standard ar kan baju sukan sekolah. Pergh gua rase da abes macho da tu. Tambah bedak sket kat kedua2 belah lesung pipit gua. Pergh terbaek wa cakap lu. Gua da rase cam CyberCop kaler biru da ni.

Then gua pon berjalan ar beriringan dengan abah gua menuju ke satu destinasi di lubuk hati yakni Pasar Malam Taman Melati. Sambil mata melilau melihat gelagat makhluk2 tuhan yg sibuk tawar menawar dan bersesak2 kat pasar malam, gua menggenggam erat tangan abah gua. Giler korang, time tu sibuk kes culik beb. Budak2 sekolah rendah ar mangsanya. Kalo gua kene culik camne. Tak dapat lu orang baca entry gua nih. Da r gua comel kan, sure2 punye orang yg culik gua tu kaya pasal harga gua mesti mahal punyer dipasaran gelap kan.

Pastu abah gua stop kat satu gerai ni. Ntah ar kedai ape gua da tak ingat. Tapi gua sure ar bukan kedai VCD cetak rompak punyer pasal time tu mana ada lagi beb benda2 lagha camtu kan. So tengah abah gua dok memilih-milih barang dan sembang sebarang dua dengan penjual tu. Gua perasan ade dua orang brader ni dok usha gua dari tadi. Nak culik ker? Gua tak cuak beb. Pasal kan gua da cakap tadi yang gua terasa cam CyberCop biru seblom kuar rumah tadi. So ape barang hero masyarakat cam gua nak cuak kan. Gua usha balik brader dua orang tu sambil angkat2 kening Ziana Zain sket. Hamek ko, cuak siot diorg. Daripada penakkulan mantiq gua, brader2 tu lebih kurang umur gua jer. Mybe ar up sket. Darjah dua or tiga kot. Pastu gua terdengar ar perbualan diorg yang lebih kurang gini transkripsinyer.

Budak A: Eh ko biar betul. Die macam darjah satu jer.
Budak B: Betul la. Diorg bukan kira umur.
Budak A: Ko confirm ke nih?
Budak B: Confirm. Mak gua cakap, sekolah Jalan Gurney ni la tempat sekolah budak2 jahat. tak kira r umur ko berapa. Asal ko jahat ko masuk situ la. Sure budak ni jahat giler nih.

Gua balik rumah gua nanges kat ibu gua.

===============================================================

Gua nanges bukan sebab gua sedih ke aper. Tak satria baja hitam la nanges tak bersebab beb. Tapi sebab gua kesian kat budak 2 orang tuh pasal umur lebih kurang gua tapi pengetahuan am cam budak baru blajar sebut "mak nak nasik". Eh gua sebaya diorg pon gua tau la yg sekolah budak jahat tu nama die Sekolah Henry Gurney laa. Bukan Sekolah Jalan Gurney. Sejak aritu gua berfikir 2, 3 kali sebelom pilih baju sukan tu kalau nak keluar rumah.


p/s1: Cerita diatas dikencangkan lagi oleh gua. tapi basic gua nak bagitau psl nama sekolah tu betul laa.
p/s2: Gua rase gua igt sgt kejadian atas ni pasal cm sgt significant dlm idop gua. huhu...
p/s3: Darjah 3 gua pindah sekolah lain psl family gua pindah ke Pahang. Taknak ar dok sekolah budak jahat lama2..wahaha..

8 comments:

masyhitah said...

hahhaha sumpah kelaka gile weh. tetibe je ko jadi pelajar henry gurney. kalo suatu ahari ko jumpe balik dua orang budak tu, ape ko nak buat?

Anonymous said...

hahhaha sumpah kelaka gile weh. tetibe je ko jadi pelajar henry gurney. kalo suatu ahari ko jumpe balik dua orang budak tu, ape ko nak buat?

azarsyafiq said...

ngehehe..ak nak suruh die sebut "mak nak nasik" jer..huhuhu...

masyhi norddin said...

hahaha aku doakan ko jumpe balik budak due ekor tuh just ntok derang sebut balik 'mak nak nasik' hahhaha.

nasa said...

lawak laa ko ni..gelak aku tgh2 tension pk esaimen aiseymen ni :p

xsalah diorang jugak,nama pun ada gurney..diorang ingt sama laa kot..

azarsyafiq said...

Masyi: tq ye sam..ak rase kalo jumpe ak da tak kenal kot mamat 2 org tuh..huhu..

nasa: ngehehe..ko release tension dgn membaca..ak dgn merepek itu..hahaha..ahh takde2..pesal ak tau je besa tp diorg taktau..tade2..huhu

Anonymous said...

wakaka...sian budak sekolah gurney jadi budak henry gurney...apa barang itu budak 2 orang.
Mereka tak tau ker dulu2 la (sekarang gua tak tau arr.., sekolah gurney 2 especially terkenal seperti berikut ;-
1. Tempat VIP, VVIP dan VVVIP hantar anak diaorang kat sini.Tak salah Sultan Brunei sekarang pun sekolah kat sini.
2. Keputusan peperiksaan darjah 5, boleh dikatan 2 3 kelas dapat 5A
3. Best teacher in Malaysia. Cikgu Saad, Cikgu Azmiah dan banyak lagi...
4. Champion netball sekolah2 WP, hoki lagi, balapan...
5. Banyak la...tak terkira...

Fzy, ex-budak gurney road 2 (1978 - 1983)

azarsyafiq said...

wahaha..mmg bnyk kasihan sama itu budak2..biar laa..budak2 kecik ape tahu..haha..
nyway thanks for the infos..
ni buat aku bangga jadi part of Gurney Road..huhu..mekasih abg/akak senior yg share info skali lg..