Tuesday, July 27, 2010

Siri Cerkon: Menyeru Najis Part 4


Menyeru Najis bahagian 1

Menyeru Najis bahagian 4


“Masuk la. Tok memang dah tau korang nak datang tadi”. Suara garau menyambut mereka dipintu.

“Haa. Jemput la duduk. Bersila je la yer. Standard la rumah bomoh. Pernah tengok TV rumah bomoh ada sofa? Takda kan. Sila-sila duduk”. Bomoh Knaan sedikit berseloroh disitu.

Sulai dan Kasim tersenyum seakan mengiyakan Bomoh Knaan. Kata tak lawak kang takut disantaunya pulak kan. Sulai memulakan bicara.

“Sebenarnya macam ni tok...”. “Wooooppsss. Tarik handbrake”. Cepat dipotong Bomoh Knaan.

“Kamu mesti ingat tok dah tau hajat kamu kan. Haha. Tak dapat bhai. Ni tok nak explain. Tok taktau apa-apa hajat kamu. Tok bukan bomoh tipikal cerita-cerita hantu Malaysia. Jadi kamu kena cerita kat tok okeh. Tok tau kamu datang tadi pon pasal bunyi motor kamu macam enjin bot tadi. Motor masuk air ke? Itu tok bukak pintu siap-siap tu pastu terus duduk posing tunggu kamu. Bergaya kan tok ni iye idok?”. Terkaku Sulai mendengar penjelasan itu. Kasim pula kagum didalam hati mendengar pengakuan jujur Bomoh Knaan.

“Ok tok sebenarnya saya rasa ada orang da pekena saya tok. Bomohkan saya tok”. Sulai memulakan bicara.

“Kamu yakin ke?” Bomoh Knaan bertanya. “Ini bukan hal main-main nak oi. Ini zaman fesbuk, twitter semua bomoh pun da tak boleh carik makan sangat da. Nak pekena orang seru-seru jin, syaithon semua ni kerja gila ni. Jangan buat ini kerja giler”.

“Haaa betul da tu tok. Betul sangat. Saya da nasihat dia tadi. Menyeru syaithon ni macam menyeru najis. Kerja kotoq”. Kasim menyokong Bomoh Knaan.

“Tok confirm tok. 3 minggu lepas ada sorang cik adik ni nak kahwin dengan saya. Siap kasi gambar. Bingkai RM2.50. Saya rejek laa pasal cita-cita saya nak kawhin dengan Datin. Tup-tup terus tiga minggu saya sakit perut tok. Tak boleh berak. Saya syak dia dah taruk syaithon dalam perut saya tok.” Sulai menjelaskan dengan yakin.

Bomoh Knaan cuba memotong. “Kamu dah per...”.

Dipotong kembali oleh Sulai. “Cuba tok bayangkan tok macam mana rasa 3 minggu tak buang tok. Ini syaithon besar tok”.

Bomoh Knaan cuba masuk line. “Sakit sa...”

Sulai potong balik. “Saya makan macam-macam da 3 minggu tok. Hujung minggu lepas ada kenduri kahwin kali ke-3 Haji Seman tu. Apa lagi saya lahap la telur rebus tu takde kesian-kesian”.

Bomoh Knaan mencuba nasib. “Tok rasa...”

Sulai teruskan cerita. “Bayangkan perut ni da membelon rasa nak pecah. Saya syak ni busung kot tok. Yang perut boleh meletup tu”.

Bomoh Knaan mencelah dengan lajunya. “Tok yakin kamu...”

Juga dipotong dengan lajunya oleh Sulai. “Tok ikut logic akal la tok kan. Selalunya perempuan yang rejek lelaki pastu lelaki tu bomoh perempuan tu kan tok. Dunia da terbalik tok. Perempuan lak bomoh lelaki. Hantaq syaithon besar masuk perut lak tu. Memang saya nak hantar balik barang seekor dua syaithon kat perempuan tu tok. Kasi syaithon senior-senior sikit kalau boleh”.

Kali ni Bomoh Knaan sudah hilang sabar. “Shut up you big mouth. You don’t respect old-old people like me. Stop talking-talking becoz I want to talk also. Even I am old but I also can talk-talk what I want to talk. You buffalo!”

Sulai terdiam. Tidak disangka Bomoh Knaan mampu bertutur lebih dari satu bahasa. Berbekalkan sedikit ilmu sebelum berhenti sekolah, Kasim cuba berkomunikasi dengan Bomoh Knaan.

“Excuse me teacher, can I go to the toilet please. I want to ken-ken.” Lantas Kasim tersipu-sipu menunduk memandang lantai papan itu.

Sulai bertanya “Weh apa kau cakap dengan tok tadi?”. “Aku macam mintak maaf la kat dia lepas dia macam naik angin marah kat kau”. Explain Kasim. Confident.



----------bersambung----------


Apakah yg akan dilakukan Bomoh Knaan untuk menyelesaikan masalah yg dihadapi Sulai itu? Sama2 kita nantikan di bahagian terakhir Menyeru Najis nanti.

6 comments:

zz said...

kelakar nk mati

azarsyafiq said...

lek2 jgn mati lg..huhu..
ade bahagian 5 lak ni ntuk tutup citer ni..huhu

-u-n-s-p-0-k-e-n- said...

ini rupenye kije ko azar.
aku ingtkn korg bz dgn esaimen? harhar

azarsyafiq said...

esaimen dikala org lain sume seronok berpoya2 di Msia?? tak dapat bai..huhu..

-u-n-s-p-0-k-e-n- said...

HAHA
teroskan usaha ko menulis cerkon!
tahniah. tahniah

azarsyafiq said...

tengkiu yer sudi baca..huhu