Friday, August 6, 2010

Kekasih Lama...


Sambil gua rilek2 ditemani bunyi burung2 riang bergurau-senda di musim panas yg sejuk di bumi kelahiran Mr.Bean ini, gua pon meneroka laa alam maya depan leptop ni.. Da beberapa minggu da itu laa tabiat gua, ngadap leptop. Da takde bende lain sangat nak dibuat kan. Leptop je la yg sudi jadi peneman jiwa dan raga gua. Kat sini (Marjon, Plymouth) da tak ramai orang. Tak sampai suku dari populasi manusia homosapien kat sini da bercuti.. Summer holiday. Termasuk laa budak2 pemegang sah kad pengenalan warganegara Malaysia. Semua pun balik nak beraya dengan family.. Tinggal la sekerat dua kerat lagi insan2 tabah bermusafir diperantauan termasuklah gua.

Ade satu je kelebihan kitorg yg tak balik ini kalau nak compare dengan budak2 yg balik Malaysia yg dapat makan best2, jumpa family, tengok cerita2 melalaikan lagi lagha kat astro, dan main panas sampai demam. Kelebihan itu adalah sambungan internet. Peeeerrghhh ini seyes gua nak habaq mai ni kat hangpa suma.. Kalo nak kasi list 'Benda Ape Paling Best Kat UK Yang Buat Kau Taknak Balik Ke Negara Tanah Tumpah Darah Kau', benda nombor satu skali dok atas skali gua taruk adalah internet connection. Dia punya laju toksah citer laa. Nanti Menteri Tenaga dan Komunikasi tersipu2 malu lak kalo gua citer. Korang kalo kat Malaysia pun sure jeles tunggu masa je nak blasah gua biler balik nnt. Dia punye laju tahap combine semua cawangan TM bokbeng (broadband - trimas kpd yg kenalkan term ni) sekali dengan Maxis wireless pejadah haram sume tu pon takleh nak lawan lagi tenet kat sini. Kire kalo racing rempit tu dlm 8-9 tiang gak la tinggal.. Makan asap pun skit2 jer yg hujung2 tu.. tak bape 'kaw' laa..

So disebabkan kelajuan terlampau internet kat sini, eloklah gua manfaatkan. Benda da ade, tak guna kang kufur nikmat lak kan.. Tapi ade masa tenet ni teruk huru-hara gak idup bhai.. Nampak tak die punye rasukan internet kat sini punya tahap kronik tak kronik.. So gua pon dok la ngadap benda duniawi ni.. Sampai bosan la senang citer.. Apelah sangat nak cek pon kan.. Pasal tu la gua menulis entry ni sambil2 tengok ape2 benda baru dan terbaek dari seluruh pelusuk dunia.. Jap..Jap..Eeeehhhh... Ini cik adik macam gua kenal.. Shoooott.. Kekasih lama....

Seriusli gua macam tak percaya.. Rasa mcm dlm mimpi je kot.. Gua bukan la jenis suka mengimbau kenangan ke, mengimbau memori jer pasal benda2 da lepas kan.. Biar laa lepas.. Kita hidup pandang kedepan kan.. Tapi ini cik adik betol2 buat gua stuck.. Lidah kelu tidak terkata.. Errrmm.. Terus ingat time kitorg bersama dulu.. Mungkin tak lama.. Tapi cukup laa buat ada benda nak gebang2 sembang kat anak cucu..


Kitorg kenal da lama.. Dari sekolah rendah kot.. Cik adik kelas darjah 2Jambu, Gua kelas darjah 2Ubi.. Cik adik pandai sikit la dari gua.. 2 Jambu tu kelas first.. Budak2 pandai.. Dan jambu.. Kalo laki kelas tu rambut nak belah tengah semua.. Mesti guna Brylcream.. Poket blakang mesti ade simpan sikat kaler oren satu.. Kalo pompuan kelas tu mesti rambut tocang dua punya.. Getah ikat rambut nak 'Hello Kitty' jer.. Kalo tak 'Hello Kitty' rasa tak boleh fokus kat cikgu ngajar kat depan. Mengada. Tapi cik adik tak macam tu. Cik adik ikat rambut satu jer kt blakang guna getah bungkus nasik lemak.. Gua nampak.. heee.. Kelas gua lak kelas last.. Kelas tak pandai.. Kelas je la tak pandai, gua pandai.. Budak2 kelas gua tahap nak eja nama sendiri tiru member sebelah.. Ape barang.. Most of the time gua rasa karma gua bukan kat kelas 2Ubi tapi kelas 2Jambu.. Nak lebih spesifik lagi dok sebelah cik adik.. Baru la kena..

Tapi gua bukanlah jenis menyalahkan takdir jer lalu duduk berpeluk tubuh gua yg comel ini.. Gua berusaha dgn rajin nak kasi naik kelas kasi sama dgn cik adik. Kadang2 kat rumah mak gua pelik apehal gua punya study mcm student PhD sampai taknak makan bagai padahal baru darjah 2. Gua tak kisah semua itu. Akhirnya time darjah 3 gua dapat naik kelas 3Jambu. Rambut gua pun da berubah. Dah pandai merengek mintak beli Brylcream. Bila masuk kelas gua terus nak duduk sebelah cik adik. Budak yg cuba nak dok sebelah cik adik sebelum gua tros gua dakwahkan ala2 tokei jual MLM. Terus carik tempat duduk lain budak tu sambil betulkan rambut lepas kene kusutkan dgn gua, mata lak berair. Pedulikan.. Asalkan gua dapat duduk sebelah cik adik.

Gua ingat lagi satu hari tu, time tu cikgu tak masuk kelas pasal ade mesyuarat. Gua main lawan pemadam dgn cik adik. (sape taktau lawan pemadam tu camne mmg tak true laa pengalaman skula rendah dia). Guna pemadam bendera 20sen beli kat koperasi sekolah. Gua guna bendera England, cik adik guna bendera Lithuania. Ntah celah mana punya negara bendera cik adik tu pon gua taktau. Gua kalah lawan pemadam tu. Padahal gua saje2 buat kalah tapi gua taknak bagitau cik adik. Biar dia seronok. Gua suka tengok dia happy. Bila da kalah tu, gua kene la bagi pemadam gua kat org yg menang. Cik adik suka dapat pemadam England tu. Cik adik kata satu hari nanti dia nak pegi England. Gua iye kan aje. Asalkan cik adik happy. Time tu hati gua berbisik sedikit nakal, 'yg Lithuania tu lu taknak lak pegi'.. huhu..

Tapi impian cik adik jadi kenyataan, dia kena pindah England. Kira tak lama laa gua sempat duduk sebelah dia. Sempat 3bulan jer pun. Gua sedih bila cik adik da pindah England. Gua tak kasi sape2 pun duduk kat sebelah gua tempat cik adik. Sape nak duduk situ habis gua amok takde kesian2. Kecuali time cikgu matematik duduk situ ajar gua jawab soalan. Gua pasrah je time tu. Tapi gua janji gua akan carik cik adik gak. Nak add fesbuk mmg zaman tu takde lagi. Mark Zuckeberg pon baru tengah blaja main polis sentri kot time tu. Time tu gua berAzar dan berazam untuk smpai England gak ntuk jumpa cik adik. Dan akhirnya gua smpai jugak England dan dapatlah kontek cik adik semula. Tapi kemesraan gua dgn cik adik tidaklah semesra dulu dan serapat dulu. Kitorg just dapat kontek2 ikut alam maya jer. Gua selalu laa plan ajak cik adik jumpa. Tapi tak penah dapat keluar sama. Dua2 pun sibuk dan busy dgn komitmen masing2 kan. Dua2 pun tengah blajar lagi. So selalu sibuk camtu laa. Dan tu buat gua lost kontek balik.. Sampai laa tadi...

Nak 'klik' ke taknak ni?? Haiisshh... Gua confuse.. Takpelah.. Gua 'klik' je laa.. Kira niat nak sambung silaturrahim je laa sempena bulan Ramadhan yg bakal tiba ni...






------------------------------------------------------------------------------------------------

Heee.. gua telah follow EmmaWatson kat twitter.. Gua syak hubungan gua dengan EmmaWatson sedikit keruh lepas gua tak masuk2 meminang die lagi lepas YM dgn dia aritu..


p/s: cik adik EmmaWatson da tukar imej potong rambut pendek (menurut twitter beliau).. Gua rasa sudah smpai masanya gua pon tukar imej la..cepat bagi idea nak potong camne lak rambut gua ni..huhu...

5 comments:

Ka-E said...

alololo... semoga rapat la kembali dgn cik adik tu ek? hihi~ btw, rambut baru emma watson mmg cun ar..

RW said...

macam gampang nyesal aku baca hahahaha T_T

azarsyafiq said...

K.KaE: hehe..tq kak..haha

RW: wahahahhaa...dunia mmg kejam kan..haha..

~A journey 2 Remember~ said...

hahaha...terharu ar citer nie..
baek nyer description sal getah rambut nasi lemak/ cacing or hello kitty tue..
teringat zaman lampau dgn game lawan pemadam tue..hahah

azarsyafiq said...

sadis kan citer ni..takpe hidup perlu teruskan langkah kedepan...jgn teringat2 sgt..huhu..